דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


א מ ר ת י ל כ ם, א מ ר ת י 

מאת    [ 01/11/2011 ]

מילים במאמר: 651   [ נצפה 1774 פעמים ]

א מ ר ת י   ל כ ם ,   א מ ר ת י

נמרוד נוי

1/11/2011

מזה כחמש שנים אני חוזר ומתריע מעל במה זאת וגם מעל במות נוספות, כי המערכת הפוליטית בישראל שרויה במצב משברי, ומצב זה מייצר למדינה ולחברה בה הפסדים עצומים. כתבתי ופרסמתי מאות מאמרים בנדון, דרכם הלכה והתגבשה בתוכי תפיסה מקצועית רחבת היקף על הסיבות והגורמים שהביאו אותנו לכך. לאחרונה אף ארזתי את עיקרי התובנות המושכלות שרכשתי על 'חולשת המערכת הפוליטית' בישראל לכלל ספר צנום בשם "לקראת פרדיגמה חדשה", שניתן לקוראו ב:nimrodnoy.wordpress.com .

אחזור ואדגיש כאן שוב, שבסה"כ עשיתי את עבודתי. מילאתי את תפקידי כאיש מקצוע שבא מתחומי הניהול והייעוץ הארגוני והאסטרטגי. זה מה שמתבקש מאדם כמותי. כמובן שהדברים כרוכים גם בבקיעות מספקת בשלל נושאים רלוונטיים נוספים, המגובים בניסיון, בלימוד ובקריאה מתאימה. על כך יש להוסיף גם יסוד חזק של תעוזת הרוח. ללא מרכיב זה גם החכמים הנשגבים ביותר בתוכנו לא יגיעו לכלל תוצר מושכל וראוי. זה כל הסיפור. מעולם לא ייחסתי לדבריי איזו חכמה אירואית שיש לי והאחרים חסרים אותה.

על התשתית המקצועית שבניתי והתובנות שרכשתי על המערכת הפוליטית ניגשתי לעצב את יסודותיה האסטרטגיים של קדימה. התייחסתי לשתי קטיגוריות עיקריות: זהותה של המפלגה ודרכי התנהלותה. טענתי שקדימה איננה ממלאת את תפקידה ההיסטורי-דורי והוא לעצב מערכת פוליטית חדשה בישראל. מערכת שתשען על שתי מפלגות גדולות חדשות ותרבות פוליטית חדשה. זה יעודה וזו גם ההצדקה האמתית לעצם קיומה. מכאן נגזר שהגדרתה של קדימה כמפלגת מרכז הייתה  שגויה ושדרכי התנהלותה הן ישנות וחלודות ויש להתאימן לרוח הזמן והמקום.

לאורך כל המאמץ הגדול שהשקעתי בחקר קדימה ובלימוד המערכת הפוליטית כולה, מעולם לא גלשתי לעניינים אישיים. לא באשר אלי ולא באשר לחבריי. השתדלתי ככל יכולתי לעסוק בעצם העניין וזה גם מה שדחף והניע אותי יותר מכל.  לא נפגעתי ונעלבתי כאשר ספגתי ביטויי גנאי ממעטים בתוכנו, שאינם ראויים אפילו לתגובה. וגם לא נפלה רוחי כאשר איש מנבחרי קדימה וגם משדרת הפעילים המרכזית שלה לא שם דמי על דבריי. הכל כלול בחבילה. דבר נגזר מדבר. כאיש מקצוע הבנתי שהתנהלות זו שלנו היא חלק מן הבעיה עצמה. זו המציאות החברתית שלנו והממד התרבותי התנהלותי המאפיין אותנו. איננו מפרגנים איש לרעהו, איננו מקבלים את הקביעה שפוליטיקה היא פרופסיה שיש ללומדה ולהשכיל בה, ואיננו אמונים על חשיבה מורכבת ורבת משתנים ובשימוש בכלי החשוב הזה המכונה 'תעוזת הרוח'. מבלי שנחוש בכך ובאופן אוטומטי אנו מקיאים מתוכנו כל יסוד של חשיבה מושכלת יותר. זו הסיבה העיקרית מדוע דבריי לא תורגמו לכלל עשייה כלשהי במפלגת קדימה. כי אם פוליטיקה איננה פרופסיה ודי לירות מן המותן ולדבר מן הבטן ולבסס דברים על ראציונאלים חובבניים למיניהם, אז גם מטאטא יורה.

אנו העוסקים בניהול יודעים לזהות את איכותם של תהליכי העבודה וקבלת החלטות בארגונים השונים כמו גם דברים נוספים נדרשים. אין אנו נביאים וגם לא בני נביאים. הנוסחה כאן היא מאוד פשוטה. תהליכים שליליים יביאו לתוצאות שליליות וזה מה שקורה לנו כיום בפוליטיקה כולה ובקדימה. פשוט וקל. לא חיכיתי בקוצר רוח ליום הזה בו אומר "אמרתי לכם". זו לא משאת נפשי, ואין כאן גם כל יסוד של נקמה מתוקה. אני שותף כמו כולם ואני כואב את המצב. אך בניגוד למרבית החברים אני יודע שניתן היה לעשות את הדברים אחרת. שישנה אלטרנטיבה. שאלינו לעבור ממגרש הפרדיגמה הישנה אל עבר מגרש "הפרדיגמה החדשה".

כישלונה של ציפי לבני יסודו במרכיבי אישיותה אך לא פחות מכך בשלל החולשות הפוקדות את המערכת הפוליטית שלנו. שאול מופז, וכך גם אבי דיכטר, הם אולי אנשים נוחים יותר מציפי לבני, אך כמותה הם חיים עדיין במגרשה של הפרדיגמה הישנה, וככך רב הסיכוי שלא תבוא גאולה לקדימה גם מהם. על חברי המפלגה להבין זאת. פריימריז לא יפריחו לפתע את השממה. הם רק יחמירו את מצב המפלגה עוד יותר. נותרנו רק אם אפשרות אחת והיא להתחיל ולחשוב מחוץ לקופסא. ככך, אני רואה לנגד עיניי את האלטרנטיבות הבאות: 1) להתייחס לקדימה כ'שלד בורסאי' הניתן לרכישה ולהביא אל תוכה קבוצת אנשים איכותיים מן החברה האזרחית שיובילו אותה וזאת לאחר שלמדו היטב היטב את הדברים; 2) לייסד מסגרת-על שתפעל כפלטפורמה לאיחוד קדימה, העבודה, מרצ וקבוצות מן הימין המתון; 3) להצטרף למפלגה רלוונטית חדשה במידה שתקום. אני כבר פועל בשלושת המישורים האלה.

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב